Pod koniec ubiegłego tygodnia Euro NCAP opublikowało listę najbezpieczniejszych samochodów, które zadebiutowały i zostały przetestowane w 2018 roku. European New Car Assessment Programme czyli w skrócie Euro NCAP, jest powstałą w 1997 roku niezależną organizacją zajmującą się oceną bezpieczeństwa pojazdów. Wyniki przeprowadzanych testów podawane są w 5-stopniowej skali wyrażonej w gwiazdkach. Co ciekawe piątą gwiazdkę w skali wprowadzono dwa lata po powstaniu organizacji z myślą, że jej zdobycie w teście czołowego zderzenia będzie niemożliwe. Jednak już w 2001 roku taki wynik przy czołowym zderzeniu uzyskała Renault Laguna. Aktualnie tak przyzwyczailiśmy się do pewnego poziomu bezpieczeństwa jakie oferują nam samochody, że nikogo nie wprawia już w zdumienie uzyskanie 5 gwiazdek w testach zderzeniowych. Dlatego tym większy jest gwar medialny gdy nowo wprowadzane samochody na rynek uzyskują niskie noty w testach przeprowadzanych przez NCAP. Modelami, które w 2018 roku uzyskały mizerne wyniki był chociażby Jeep Wrangler z rezultatem jednej gwiazdki oraz Fiat Panda, który nie zdobył żadnej gwiazdki. Wartym zaznaczenia tutaj jest fakt, że wyniki testów mogą być porównywane między sobą jedynie w obrębie tej samej kategorii masy samochodu. A oto modele najlepsze w swojej klasie według Euro NCAP w roku 2018.
Mały samochód rodzinny – Mercedes-Benz Klasa A
- Bezpieczeństwo dorosłych: 96%
- Bezpieczeństwo dzieci: 91%
- Bezpieczeństwo pieszych: 92%
- Systemy bezpieczeństwa: 75%
Duży samochód rodzinny – Lexus ES
- Bezpieczeństwo dorosłych: 91%
- Bezpieczeństwo dzieci: 87%
- Bezpieczeństwo pieszych: 90%
- Systemy bezpieczeństwa: 77%
Duży samochód typu SUV – Hyundai NEXO
-
- Bezpieczeństwo dorosłych: 94%
- Bezpieczeństwo dzieci: 87%
- Bezpieczeństwo pieszych: 67%
- Systemy bezpieczeństwa: 80%
Samochody oceniane są głównie w czterech kategoriach:
- Zderzenie czołowe – testowany samochód uderza 40% swojej przedniej powierzchni w przeszkodę. Pojazd przemieszcza się z prędkością 64 km/h, co symuluje zderzenie dwóch jadących z prędkością 55 km/h samochodów.
- Zderzenie boczne – w tej próbie w bok testowanego pojazdu na wysokości fotela kierowcy, uderza wózek z prędkością 50 km/h z deformowalnym przodem, symulując boczne uderzenie.
- Zderzenie ze słupem – samochód uderza z prędkością 32 km/h bokiem, od strony kierowcy w słup. Celem tego testu jest głównie zweryfikowanie ochrony głowy oraz klatki piersiowej kierowcy.
- Zderzenie z pieszym – w różne punkty z przodu pojazdu (na masce, na wysokości przednich reflektorów, na przednim zderzaku) wystrzeliwane z prędkością 40 km/h manekiny pełniące role pieszych.
Foto: Euro NCAP / Koneser Motoryzacji