Maserati Boomerang – ponadczasowy projekt Giorgetto Giugiaro

        W świecie motoryzacji są pewne osoby których przedstawiać po prostu nie trzeba. Maserati BoomerangZ pewnością jedną z nich jest urodzony 7 sierpnia 1938 roku we włoskiej miejscowości Garessio, projektant Giorgetto Giugiaro.  Giugiaro w swoim dossier jako projektant samochodów posiada między innymi takie modele jak: Alfa Romeo Brera, DeLorean DMC-12, Lancia Delta, Maserati Quattroporte, Saab 9000 czy Volkswagen Scirocco. Włoski projektant jest również odpowiedzialny za projekt bohatera dzisiejszego wpisu – Maserati Boomerang.

Maserati Boomerang

        Przedsiębiorstwo Maserati, a właściwie spółkę  Società Anonima Officine Alfieri Maserati 14 grudnia 1914 roku w Bolonii założył Alfieri Maserati wraz z braćmi Carlo, Bindo, Ettore oraz Ernesto. Początkowo bracia budowali wyścigowe samochody dla Diatto, jednak od 1926 roku zaczęli konstruować samochody sygnowane już jako Maserati. Ten rok był istotny z jeszcze jednego względu, otóż  zwycięzcą wyścigu Targa Florio z 1926 roku był właśnie Alfieri Maserati, który pokonał rywali w skonstruowanym przez siebie samochodzie – Tipo 26. Wyścigowe geny marki ponownie uwidoczniły się  latach pięćdziesiątych odgrywając istotną rolę w F1. Model Maserati 250F, za którego kierownicą zasiadał Juan Manuel Fangio – legendarny kierowca Formuły 1, zwyciężał w kolejnych  Grand Prix. Zaś w 1957 roku Juan Manuel Fangio zdobył po raz piąty tytuł Mistrza Świata. Po zwycięskim sezonie koncern zdecydował się zakończyć swój udział w wyścigach na tym poziomie, jednak w dalszym ciągu dostarczał silniki dla zespołów występujących w F1. W 1993 roku Maserati zostało włączone do koncernu FIAT (przekształconego później w Fiat Chrysler Automobiles).

        Skoro rys historyczny mamy już za sobą, teraz całą uwagę możemy skupić na niezwykłym Maserati Boomerang. Nadwozie Boomerang’a zostało zaprezentowane światu w 1971 roku podczas Motor Show w Turynie.  Jednak była to jedynie sama karoseria na kołach, a egzemplarz nie był nawet wyposażony w silnik. Natomiast już w 1972 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, zaprezentowano nowy model Maserati jako pełnowartościowy samochód. Wyobraźmy sobie jak wielkie zainteresowanie musiała budzić futurystyczna bryła koncepcyjnego Maserati, skoro jego linia urzeka po dzień dzisiejszy. Jak twierdzi Giorgetto Giugiaro to właśnie niepowtarzalna i niebywale nowoczesna jak na lata siedemdziesiąte koncepcja stylistyki modelu Boomerang, odcisnęła piętno na kolejnych projektach sygnowanych przez studio Giugiaro.

Maserati Boomerang

Maserati Boomerang        Maserati Boomerang zostało wyposażone w tę samą jednostkę napędową jak model Bora, czyli pod maską znalazł się zamontowany wzdłużnie silnik V8 o pojemności 4,7 litra, oczywiście produkcji Maserati. Silnik dysponuje mocą około 310 koni mechanicznych i legitymuje się momentem obrotowym na Maserati Boomerangpoziomie 460 Nm, zaś waga samochodu wynosi jedynie 1400 kilogramów. Za przeniesienie mocy na koła odpowiedzialna jest ręczna, 5-biegowa skrzynia ZF. Powyższa konfiguracja ponoć pozwala osiągnąć Boomerangowi prędkość maksymalną na poziomie 300 km/h – a to wszystko w latach siedemdziesiątych XX wieku.

        Śmiała koncepcja dotycząca formy deski rozdzielczej, a przede wszystkim kołaMaserati Boomerang kierownicy oraz zegarów, pomimo iż nie przyjęła się w świecie motoryzacji po dzień dzisiejszy zachwyca i wprawia w zdumienie. Ale to nie koniec futurystyki obecnej również wnętrzu. Otóż dzięki ogromnej tafli szkła pełniącej rolę szyby czołowej, szklanemu dachowi, a przede wszystkim drzwiom które w połowie wykonane są właśnie ze szkła, prowadząc Maserati Boomerang zapewne można poczuć się niczym w akwarium z doskonałą widocznością niemalże w każdym kierunku.

        Z perspektywy czasu można żałować, że futurystyczny projekt o nazwie Boomerang nie wszedł do seryjnej produkcji. Jednak pocieszające jest, że powyższy egzemplarz przetrwał do dnia dzisiejszego w doskonałej kondycji i jest modelowym świadectwem śmiałych projektów z lat siedemdziesiątych XX wieku. Warto również nadmienić, że ten niebywały model Maserati ostatni raz zmienił swojego właściciela we wrześniu 2015 roku, kiedy to podczas aukcji Bonhams został zlicytowany za 3,7 miliona dolarów, czyli około 14 milionów złotych…

Fot: Bonhams Auctions

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *