Już 18 stycznia 2018 roku na kolekcjonerów zabytkowych samochodów czeka nie lada gratka. Bowiem w Arizonie na aukcji zostanie wystawiony Mercedes 770K Grosser Offener Tourenwagen. Ten sam który pod koniec lata 1938 roku, dla Adolfa Hitlera zamówił jego osobisty kierowca, oficer SS – Erich Kempka. W latach 1938-43 wyprodukowano 88 egzemplarzy z czego 46 sztuk stanowiły odmiany Tourenwagen. Po dzień dzisiejszy przetrwały dokumenty potwierdzające autentyczność pojazdu, który zagości na aukcji.
Mercedes 770K był najdroższym modelem oferowanym przez koncern ze Stuttgartu w latach ’30 XX wieku. Jego cena kształtowała się na poziomie około 40 tysięcy ówczesnych marek. Za tę kwotę nabywca otrzymywał samochód o długości 6000 mm, 2070 mm szerokości i 1800 mm wysokości – mierzonej przy zamkniętym dachu. Rozstaw osi modelu 770K wynosi 3880 mm, zaś za napęd odpowiada benzynowy, 8-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 7,7 litra, dysponujący mocą 155 KM, która po załączeniu sprężarki wzrastała do 230 KM. Taki pojazd rozpędzał się do prędkości 170/180 km/h. Jako ciekawostkę dodam, że egzemplarz zamówiony dla Hitlera został wyposażony w zbiornik paliwa zdolny pomieścić aż 300 litrów. Natomiast średnie spalanie kształtowało się na poziomie 38 litrów na 100 km.
Mercedes 770K zamówiony dla Fuhrera był oczywiście wersją opancerzoną i masa własna pojazdu wynosiła 4780 kg przez co jego prędkość maksymalna spadła około 80 km/h. Za ochronę kanclerza III Rzeszy w czasie przejazdów odpowiedzialne były między innymi szyby z laminowanego szkła o grubości 40 mm. Pod poszyciem drzwi i błotników znajduje się stalowy pancerz o grubości 18 mm. Zaś podwozie zabezpieczono płytami chroniącymi przed ewentualnymi skutkami wybuchu. Historia budowania pancernych limuzyn niemieckiej marki sięga 1928 roku. Za pierwszy pancerny model należy uznać Daimler-Benz Nürburg 460, który jako pierwszy został wyposażony w elementy ochronne zabezpieczające podróżnych przed ewentualnymi wybuchami bądź ostrzałem. Następnie Mercedes budował opancerzone wersje prestiżowych limuzyn takich jak 770 zwanym Wielkim Mercedesem (“Grosser Mercedes”) czy modelu 500. Luksusowe Mercedesy 770 poza Hitlerem, zamówili między innymi: cesarz Japonii Hirohito, cesarz Niemiecki Wilhelm II oraz papież Pius XI.
W przedniej części kabiny Mercedesa 770K Grosser Offener Tourenwagen znajdują się dwa fotele. W tylnym przedziale tuż za plecami kierowcy miejsce znalazły dwa składane foteliki, zaś trzeci rząd siedzeń stanowi sporych rozmiarów kanapa, na której Adolf Hitler odbył swoją pierwszą przejażdżkę, 6 października 1939 roku. Jednak jedna z bardziej znanych przejażdżek miała miejsce 18 czerwca 1940 roku, kiedy to podczas parady w Monachium z okazji wizyty włoskiego sojusznika Benito Mussoliniego, Hitler w Mercedesie pozdrawiał wiwatujący tłum.
Aukcyjne ceny Mercedesa 770K przeważnie oscylują na poziomie 8/10 milionów dolarów. Jednak nie od dziś wiadomo, że przy zakupie zabytkowego samochodu prócz stanu równie istotna jest także jego historia. I pewnie dlatego specjaliści szacują, że opancerzony kabriolet którymś niegdyś podróżował Fuhrer, może osiągnąć cenę około 14 milionów dolarów. Ale jak będzie naprawdę przekonamy się już niebawem – tuż po aukcji w Arizonie.
“…Jednak jedna z bardziej znanych przejażdżek miała miejsce 18 czerwca 1949 roku, kiedy to podczas parady w Monachium z okazji wizyty włoskiego sojusznika Benito Mussoliniego, Hitler w Mercedesie pozdrawiał wiwatujący tłum…” znaczy się zmartwychwstali obaj?
Słuszna uwaga, dziękuję za czujność – wkradła się ”literówka” (9 i 0 są obok siebie). Oczywiście chodziło o rok 1940 🙂