W ostatni weekend listopada bieżącego roku, na zaproszenie lubelskiego dealera BMW M Best Auto, miałem przyjemność wziąć udział w wydarzeniu ”Nocne jazdy testowe z BMW Best Auto”, któremu przyświecało motto ”Łowcy budzą się nocą”. Podczas jazd przetestowałem dla Was najnowsze dziecko koncernu z Bawarii – model X3, który do salonów trafił zaledwie kilka dni temu, bowiem dostępny jest od 18 listopada. Z uwagi na fakt, że prywatnie nie posiadam BMW była to moja pierwsza wizyta w salonie BMW M Best Auto i muszę przyznać, że ten zrobił na mnie bardzo pozytywne wrażenie zarówno jeżeli chodzi o jego nowoczesną infrastrukturę jak i przestrzeń panującą w środku. Osobne słowa uznania należą się pracownikom, którzy tego wieczoru stworzyli naprawdę wyjątkowy klimat sprzyjający doświadczaniu wszystkimi zmysłami czym jest BMW.
BMW X3 znamy wszyscy, to średniej wielkości SUV, a właściwie SAV (Sport Activity Vehicle) jak określa go BMW. I właśnie ten model o fabrycznym oznaczeniu G01 miałem okazję sprawdzić podczas nocnych testów z BMW M Best Auto. Poddawane próbie X3 było wyposażone w wysokoprężną jednostkę o pojemności dwóch litrów, legitymującą się mocą 190KM. Ale zacznijmy od początku, model o fabrycznym oznaczeniu G01 jest już trzecią generacją X3 i od swojej bezpośredniej poprzedniczki jest szerszy o 1cm i dłuższy o 5cm – mierząc 4,71 metra długości. O 5,4cm zwiększył się również rozstaw osi co w szczególności jest odczuwalne przez pasażerów na tylnej kanapie. Pomimo że X3 urosło w stosunku do swojego poprzednika jest również o 50kg lżejsze, między innymi dzięki zastosowaniu aluminiowych elementów zawieszenia. Kuracja odchudzająca ma także spory wpływ, jeśli chodzi o prowadzenie, osiągi czy zużycie paliwa. Bawarski koncern również bardzo podkreśla idealne wyważenie samochodu które wynosi 50 do 50. Warto wspomnieć, że nowe BMW dzięki prześwitowi który wynosi minimum 204mm, głębokości brodzenia 500mm i krótkiemu przedniemu zwisowi ma sobie również radzić poza utwardzonymi drogami. Kąt natarcia nowego X3 to niespełna 26 stopni, a kąt zejścia wynosi 22 stopni.
BMW X3 oferowane jest w trzech wersjach; xLine, Luxury Line oraz M Sport. Z zewnątrz nowe X3 nawiązuje zarówno do mniejszego X1, ale możemy w nim odnaleźć pewne analogie z większego modelu X5. I pomimo, że z daleka niewprawione oko może pomylić model którym podróżujemy pewne jest, że nikt nie będzie mieć wątpliwości iż jest to BMW właśnie serii X. A to między innymi dzięki potężnym wlotom powietrza, oczywiście w kształcie nerek które dodatkowo umożliwiają zmniejszenie dostępu powietrza w zależności od stopnia nagrzania silnika czy stylu jazdy dzięki elektronicznie regulowanym klapom w grillu. Również sześciokątne lampy stanowią charakterystyczny motyw stosowany także w innych modelach BMW. Natomiast jeśli chodzi o tylną część X3 to trzeba przyznać, że spojler umiejscowiony na klapie skutecznie przedłuża linię dachu która dzięki niemu delikatnie wydaje się opadać ku tyłowi nadając tym samym lekkości całej bryle. Zaś w dolnej części zderzaka wkomponowany jest podwójny wydech, który w zależności od wersji występuje z okrągłymi bądź spłaszczonymi końcówkami.
Wnętrze nowego X3 dla fanów BMW nie będzie zaskoczeniem ponieważ zostało zaprojektowane według podobnej filozofii co inne współczesne modele Bawarskiego koncernu i wcale nie uważam żeby działało to na minus. Cyfrowy wyświetlacz zajął miejsce analogowych zegarów, z kolei w centralnej części deski rozdzielczej tuż nad nawiewami został umiejscowiony duży ekran systemu multimedialnego. Jako ciekawostkę dodam, że X3 może poszczycić się opcją rozpoznawania podstawowych gestów znaną między innymi z serii 5 oraz 7. Dzięki temu rozwiązaniu nie używając żadnych przycisków możemy chociażby zmienić głośności układu audio lub przełączyć stację radiową, bądź odtwarzany utwór. Aczkolwiek poprawne wykonywanie tych czynności wymaga niewielkiej wprawy, przede wszystkim dotyczącej zaznajomienia się z polem w którym detektor ruchu wykrywa wykonywane gesty. Kształt nawiewów oraz panelu klimatyzacji podobnie jak przednie światła również wpisuje się w sześciokąt przez co tworzy to pewną analogię i ciągłość koncepcji, którą ja akurat bardzo lubię. Ponad to, pod środkową konsolą swoje miejsce znalazł schowek na smartfona z indukcyjną ładowarką – bardzo przydatna opcja, a co najważniejsze nie wymaga dopłaty. W przednim przedziale X3 znalazło się również miejsce na dwa gniazda USB. Natomiast jak przystało na klasę premium, do wykończenia kabiny wykorzystano materiały najwyższej jakości – m.in. skórę oraz aluminium i pomimo, że X3 nie jest flagowym modelem czuć jest w nim jakość oraz odpowiedni stopień wykonania poszczególnych detali.
Moją uwagę zwróciły także fotele, które niezależnie od wersji są bardzo wygodne i zapewniają szeroki zakres regulacji. Również na tylnej kanapie jest dość wygodnie i przestronnie, a miejsca na nogi oraz przestrzeni nad głową jest aż nadto. Jeżeli chodzi o bagażnik to jego pojemność wynosi 550l oraz 1600l po złożeniu tylnych foteli co daje bardzo przyzwoitą przestrzeń ładunkową. Na pochwałę zasługuje dość niski próg załadunku, co zdecydowanie ułatwia pakowanie ciężkich bagaży. Tylna kanapa dzieli się w proporcji 40 na 20 na 40, a oparcia foteli można składać za pomocą przycisku w bagażniku. W przedziale bagażowym znajdują się listwy oraz haczyki pozwalające na odpowiednie zabezpieczenie każdego typu bagażu, natomiast pod podłogą wygospodarowano schowek w którym np znajdzie swoje miejsce roleta, w przypadku gdy zajdzie potrzeba maksymalnego powiększenia przestrzeni ładunkowej i tylne oparcie zostanie złożone.
BMW X3 posiada również zunifikowany z serią 5 i 7 kluczyk Display Key, umożliwiający między innymi zdalne sprawdzenie aktualnego zasięgu, uruchomienie klimatyzacji, czy ogrzewania postojowego. Natomiast BMW przynajmniej aktualnie nie przewiduje opcji zdalnego parkowania sterowanego kluczykiem. Każde X3 standardowo oferowane jest z 8 stopniową automatyczną skrzynią biegów – steptronic, napędem na wszystkie koła xDrive i aktualnie można wybierać z pośród palety pięciu jednostek napędowych:
-
Benzyna xDrive20i – 2.0, 184 KM i 290 Nm
-
Benzyna xDrive30i – 2.0, 252 KM i 350 Nm
-
Benzyna xDriveM40i – 3.0, 360 KM i 500 Nm
-
Diesel xDrive20d – 2.0, 190 KM i 400 Nm
-
Diesel xDrive30d – 3.0, 265 KM i 630 Nm
Po zapoznaniu się z samochodem przystąpiłem do testu drogowego, który między innymi miałem okazję przeprowadzić na drodze ekspresowej S12, przez co była okazja wypróbować liczne systemy bezpieczeństwa jakie oferował model X3. A tych nie brakowało ponieważ opcjonalnie występują; adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go, system ostrzegania o kolizji z funkcją wykrywania pieszych i awaryjnym hamowaniem, asystent jazdy w korkach, system monitorowania ruchu poprzecznego, asystent utrzymania pasa ruchu, system ostrzegania o pojazdach w martwym polu, adaptacyjne reflektory, system czytania znaków i wiele innych. Jazdy rozpocząłem od wyłączenia systemu którego bardzo nie lubię, a chodzi tutaj o system Start-Stop, odpowiedzialnego za wyłączenie silnika kiedy np. stoimy na czerwonym świetle i ponownym jego uruchomieniu kiedy dotniemy pedału gazu. W mojej ocenie jest to bezsensowne rozwiązanie ale niestety montowane standardowo do coraz większej ilości pojazdów, może z czasem temu systemowi poświęcę jeden z wpisów, ale wracając do X3… Po przejechaniu pierwszych kilometrów pomimo dwulitrowego diesla, dzięki doskonałemu układowi kierowniczemu który jest bardzo precyzyjny od razu czuć, że prowadzimy BMW. Ale samochód zawdzięcza to również doskonałemu rozkładowi masy 50 na 50 przez co na drodze zachowywał się bardzo przewidywalnie, nawet podczas dynamicznej jazdy i manewrów wykonywanych ze sporą prędkością. Całości doskonałego prowadzenia X3 dopełnia idealnie wyprofilowana kierownica, która swoim kształtem zachęca do poprawnego jej trzymania obiema rękami. Bardzo dobrze podczas jazd spisywała się automatyczna skrzynia biegów, która posiadała opcję manualną i zmiana biegów była możliwa zarówno za pomocą łopatek przy kierownicy, ale również biegi można było zmieniać w bardziej klasyczny sposób przesuwając lewarek do przodu i do tyłu.
Z uwagi na fakt, że brałem udział w testach które odbywały się późnym wieczorem i nocą w pełni mogłem sprawdzić chociażby diodowe reflektory adaptacyjne, które muszę przyznać że warte są dopłaty 1 522zł, bowiem zarówno w terenie zabudowanym jak i na drodze ekspresowej spisywały się znakomicie, idealnie oświetlając pokonywaną trasę. Testowany egzemplarz posiadał również wyświetlacz head-up który podczas nocnej jazdy spisywał się wyśmienicie i oprócz wskazywania trasy pokazywał prędkość z którą porusza się samochód oraz aktualnie obowiązujące ograniczenie prędkości. Moim zdaniem również warto zainwestować 4 387 zł w ów system. Jednak z uwagi na fakt iż test był przeprowadzany pod koniec listopada, a temperatura na dworze była bliska 0 stopni opcją która absolutnie skradła moje serce była podgrzewana kierownica. Za tę opcję BMW oczekuje zapłaty jedynie 850zł. Podczas tego wieczoru dowiedziałem się całkiem przypadkowo o ciekawej możliwości. Otóż zamawiając nowe BMW, nie musimy decydować się od razu na wszystkie opcje, a doposażyć swój samochód w niektóre dodatki możemy chociażby po upływie czasu w którym uznamy, że jednak byłyby one przydatne w naszym egzemplarzu. Wówczas należy zwrócić się do dealera u którego zakupiliśmy samochód i odpowiednie opcje zostaną dołożone w autoryzowanej stacji obsługi zgodnie z prawidłami BMW.
Ceny najtańszej X3 zaczynają się od kwoty 199 100 zł za xDrive20d, natomiast kończą się na kwocie 314 900 zł za wersję xDriveM40i. Podczas testów poruszałem się wersją xDrive20d skonfigurowaną na kwotę 289 585 zł i pomimo, że ta wersja silnikowa nie jest demonem prędkości, jestem przekonany iż w codziennej jeździe sprawdzi się idealnie. Reasumując model X3 posiada wszelkie zadatki żeby odnieść rynkowy sukces, a czy tak się stanie zadecydują klienci. Nie mniej jednak uważam, że jest to opcja warta rozważenia jeżeli szukamy wyżej zawieszonego samochodu średnich gabarytów. Na osobną, pozytywną ocenę zasłużył lubelski dealer BMW M Best Auto, który pomimo iż w aktualnym miejscu jest zaledwie od kilku lat, skutecznie zarysowuje swoją obecność w regionie jeżeli chodzi o segment premium. Jestem przekonany iż jeżeli zdecydujecie się na odwiedzenie tutejszego salonu, wyjdziecie z niego w pełni usatysfakcjonowani ponieważ podczas testów miałem okazję spotkać i współpracować z samymi specjalistami w swojej branży.
DANE TECHNICZNE – BMW X3 xDrive20d | |||||
Silnik / Pojemność | diesel/ 1995 cm³ | ||||
Układ / Liczba zaworów | R4 / 24 | ||||
Moc maksymalna | 140 kW (190 KM) | ||||
Moment obrotowy | 400 Nm / 1,750-2,500 obr/min | ||||
Napęd | 4×4 | ||||
Skrzynia biegów | automatyczna, 8 biegów | ||||
Prędkość maksymalna | 213 km/h | ||||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8 s | ||||
Zużycie paliwa (miasto/trasa/mieszany) | 5,4 / 4,8 / 5 (l/100 km) | ||||
Długość / Szerokość / Wysokość | 4708 / 1881 / 1678 mm | ||||
Rozstaw osi | 2810 mm | ||||
Masa własna / Dopuszczalna | 1805 / 2350 kg | ||||
Bagażnik w standardzie | 550 l | ||||
Bagażnik po złożeniu siedzeń | 1600 l | ||||
Pojemność zbiornika paliwa | 67 l | ||||
Współczynnik cw | 0,29 | ||||
|